joi, 16 august 2007

112 – Numărul care salvează vieţi


112 – Numărul care salvează vieţi

Zilnic, sute sau chiar mii de persoane se află într-o continuă luptă cu moartea. Pentru acestea o secundă poate conta enorm, o secundă poate însemna distanţa dintre viaţă şi moarte. Chiar dacă, noi, oamenii de rând, nu ne dăm seama există persoane care ne pot salva chiar de la distanţă, la capătul telefonului. Este vorba despre dispecerii Numărului Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112, cele care ne răspund la telefon atunci când avem nevoie de o Ambulanţă, de Poliţie, Jandarmi sau Pompieri.

112 – cel mai apelat număr de telefon din România

Sistemul Naţional Unic pentru Apel de Urgenţă (SNUAU) a fost introdus în România în luna martie a anului 2005. De atunci, a fost introdus numărul 112 prin intermediul căruia fiecare persoană aflată într-un pericol poate anunţa instituţiile abilitate să rezolve situaţia.
În România, numărul 112 este cel mai apelat. Zilnic, zeci de mii de persoană sună la 112 pentru a chema o ambulanţă, pentru a solicita ajutorul poliţiei sau, din păcate, pentru a face o glumă. Atunci când avem un accident sau vedem o persoană rănită, primul lucru care ne vine în minte este să anunţăm Salvarea sau Poliţia apelând numărul 112. Dar ce ne facem atunci când acest număr de telefon este blocat de inconştienţi care, pur şi simplu, nu au ce face sau vor să le facă o farsă dispecerilor 112?

20 de milioane de apeluri în numai 7 luni

La nivelul întregii ţări, Numărul Unic pentru Apeluri de 112 a fost apelat numai în acest an de aproximativ 20 de milioane de ori, şi dintre aceste apeluri – 1.500.000 – au fost reale. Conform declaraţiilor colonelului Adrian Fulea, purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale Bucureşti, majoritatea apelurilor au reprezentat urgenţe medicale -900.000. De asemenea, colonelul Fulea ne-a declarat că Poliţia a fost solicitată în 500.000 de cazuri, Pompierii în 70.000 de cazuri, iar Jandarmeria - de 30.000 de ori.
Aproximativ 90% dintre apelurile către 112 din ţara noastră sunt false. Acest fapt este îngrijorător deoarece, uneori, o singură secundă poate însemna o viaţă salvată sau o viaţă pierdută.

În Vâlcea, peste 50.000 de apeluri false

În luna iulie a.c., în judeţul Vâlcea, telefoanele Serviciului 112 au sunat de 58.371 de ori, numai 5650 fiind apeluri reale aparţinând unor persoane care se aflau într-o situaţie de criză. Cele mai multe dintre acestea, 2.950, au fost pentru Serviciul de Ambulanţă Vâlcea, apoi 2.316 pentru Poliţie. De cele mai puţine ori s-a solicitat intervenţia Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă -334 şi cea a Jandarmeriei Vâlcea-50.
Colonelul inginer Alexandru Marcu, şeful Oficiului Judeţean de Telecomunicaţii Speciale Vâlcea (OJTS), ne-a declarat că: „Procentul de apeluri false în Vâlcea este de peste 90%, ceea ce este îngrijorător. Avem o medie de 2100 apeluri pe zi, numai 200 dintre aceste apeluri dovedindu-se a fi adevărate. Dintre acestea, majoritatea 80-100 de cazuri necesită intervenţia Serviciului de Ambulanţă Vâlcea, 60-80 sunt adresate Poliţiei, iar Pompierilor le sunt transferate între 20 şi 40 pe zi”. De asemenea, colonelul Marcu, ne-a mai declarat că Ambulanţa, Poliţia, Pompierii şi Jandarmeria primesc numai apeluri adevărate, care necesită cu adevărat intervenţia de urgenţă, şi asta pentru că cei de la STS filtrează apelurile. Majoritatea telefoanelor cu apeluri false sunt făcute de copii sau de tineri. „ Ne dăm seama de momentele în care copii au pauză pentru că numărul apelurilor către 112 creşte considerabil”- ne-a spus colonelul Marcu.

Amenzi consistente pentru glumeţi

Ceea ce puţini dintre vâlceni ştiu este că riscă amenzi considerabile sau chiar să fie închişi, în cazul în care apelează numărul 112 fără a avea cu adevărat nevoie, periclitând astfel viaţa unor alte persoane. Apelarea falsă sau abuzivă este sancţionată cu amendă de la 100 la 500 de lei. Purtătorul de cuvânt al STS, Adrian Fulea, ne-a declarat că: „Ameninţările cu dispozitive explozive intră sub incidenţa legii penale, sunt încadrate la terorism şi se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani”.

Apelanţii cronici sună de sute de ori pe zi

La dispeceratul 112 al STS Vâlcea lucrează 14 operatoare. Acestea răspund, zilnic, la mii de telefoane, şi sunt cele care transmit informaţiile mai departe către Serviciul de Ambulanţă, Inspectoratul Judeţean de Poliţie Vâlcea, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă sau Jandarmeria Vâlcea, în funcţie de situaţie.
Este o muncă solicitantă, mai ales că nici unul dintre apeluri nu seamănă cu celalalt”, ne-a declarat una dintre dispecerele pe care le-am găsit răspunzând la solicitările vâlcenilor. Operatoarele 112 lucrează 8 ore pe zi şi au o pauză de 10 minute la oră. „Tura de noapte este cea mai dificilă. Nu ne permitem să fim obosite. Trebuie să fim mereu în alertă ca să putem răspunde apelurilor”- ne-a spus o altă dispeceră. Una dintre probleme cu care se confruntă dispecerele 112 o reprezintă apelanţii cronici, acele persoane care sună de mai multe ori, făcându-le astfel pe operatoare să piardă timp. „De cele mai multe ori aceste persoane sună de pe telefoane publice şi ne sună chiar şi de 40 de ori în aceeaşi zi”, ne-a declarat una dintre dispecerele 112.
În timpul pe care l-am petrecut la sediul OJTS Vâlcea, telefoanele au sunat în permanenţă. La un moment dat, unul dintre apelanţii cronici a sunat. Persoana nu a spus nimic, a aşteptat câteva secunde cât timp dispecera l-a întrebat ce urgenţă are şi apoi a închis telefonul. „Am avut persoane care ne-au sunat chiar şi de 200 de ori în aceeaşi zi. În acest moment ne-a sunat un apelant cronic. Ne-a sunat deja de zeci de ori. Din cauza acestor persoane, nu putem trata apelurile reale. Chiar dacă acestea ne sună frecvent, noi trebuie să acordăm tuturor apelurilor aceeaşi prioritate”- ne-a spus dispecera 112.
Operatoarele care răspund la telefonul 112 sunt antrenate special pentru munca pe care o fac. Ele trebuie să conducă discuţiile cu persoanele care le contactează astfel încât să obţină toate informaţiile de care au nevoie medicii de la Ambulanţă. În numai 15 secunde, cât durează un telefon la 112, dispecerele completează o fişă de caz în care este înscris numele persoanei, localitatea unde s-a petrecut evenimentul, numărul de telefon şi un punct de reper pentru cei care trebuie să ajungă primii la locul evenimentului.
Şeful Serviciului de Răspuns Apel Urgenţă din cadrul OJTS Vâlcea, maiorul inginer Sorin Cleoantă, ne-a declarat: „Dispecerele noastre stabilesc în funcţie de apeluri primite care sunt mai importante. Oamenii ne sună uneori şi pentru a ne cere informaţii despre Instituţiile Publice aşa încât dispecerele noastre trebuie să afle rapid care este motivul pentru care am fost contactaţi. Pentru cei care se află într-un pericol, minutele care trec până ajunge ambulanţa pot părea o veşnicie”. Deseori se întâmplă ca oamenii, deşi sunt rugaţi să ţină linia deschisă, să închidă telefonul. Este cazul celor de la ţară care cred că dacă au sunat la 112 problema lor s-a rezolvat. În realitate, nu este chiar aşa pentru că dispecerele 112 trebuie să trimită cazul mai departe la Ambulanţă, Poliţie, Jandarmi sau Pompieri. „Există oameni care ne sună şi apoi închid telefonul. Aceştia sunt în general oameni bătrâni de la ţară. Noi îi reapelăm şi le explicăm că trebuie să rămână la telefon ca să le facem legătura mai departe”- ne-a mai spus acesta.

Bolnavii cer ajutor

În intervalul de timp pe care l-am petrecut în compania celor de la OJTS, telefoanele au sunat în permanenţă. La un moment dat, dispeceratul a fost anunţat că unui bărbat în vârstă de 80 ani şi i s-a făcut rău. În numai câteva secunde, dispecerele au aflat că acesta suferea din cauza unei tumori renale şi au trimis o ambulanţă la locul unde se afla bolnavul.
Un alt caz care a fost transmis Serviciului de Ambulanţă Vâlcea a fost cel al unui bărbat în vârstă de 46 ani din Horezu care şi-a tăiat mâna la circular.
Ca şi cum nu ar fi fost de ajuns, un telefon a anunţat un scandal în comuna Strejeştii de Sus, judeţul Olt. Operatoarea i-a făcut imediat celui care a sunat legătura cu dispeceratul din judeţul aparţinător. „La o oră de vârf este posibil să existe probleme la limitele de judeţ, iar apelurile din judeţele apropiate Vâlcii să ne fie transmise. Noi le facem legătura oamenilor cu cei de la dispeceratul din judeţul respectiv” – ne-a mai declarat maiorul Sorin Cleoantă.
Deseori, mai ales în cazul bolnavilor care provin din mediul rural, cei de la 112 se confruntă cu o problemă. Ei nu ştiu cu exactitate locul unde trebuie să trimită o salvare, dacă persoana de la capătul firului nu le dă un punct de reper corect. „Am primit un telefon din Băbeni, iar atunci când am întrebat unde locuieşte bolnavul ni s-a spus că stă lângă „poliţaiul Johny”. Altă dată un domn ne-a spus că are o maşină albastră în curte. Dar dacă toţi locuitorii acelei localităţi ar fi avut maşini albastre?”- ne-a povestit una dintre operatoarele 112.

Cum funcţionează 112?

Apelarea numărul 112 este gratuită şi reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgenţă (Poliţie, Pompieri, Ambulanţă, Jandarmerie) în timpul unei situaţii de criză. Sistemul 112 funcţionează la nivelul întregii ţări, în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile.
Numărul de telefon 112 trebuie apelat doar atunci când avem cu adevărat nevoie de ajutorul autorităţilor. Dispeceratele 112 funcţionează în fiecare reşedinţă de judeţ, iar personalul centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă 112 este compus din profesionişti care răspund la telefoane 24 din 24 de ore. Aceştia sunt instruiţi
pentru a asista apelanţii şi a-i ajuta în cel mai scurt
timp posibil.

Modalitatea de procesare a unui caz

Dispecerii de la 112 adresează apelanţilor întrebări astfel încât să poată identifica natura urgenţei pentru ca apoi solicita ajutor agenţiilor de urgenţă. (Ambulanţă, Poliţie, Pompieri, Jandarmerie)

Ce trebuie să facem

În momentul în care sunăm la 112 trebuie să spunem ce urgenţe avem, locul unde ne aflăm, numele nostru şi al persoanei care se află în pericol, precum şi numărul de telefon de la care sunăm. Centrele de preluare a apelurilor de urgenţă dispun de o bază de date prin intermediul căreia apelul este localizat astfel încât aceştia cunosc cu exactitate locul unde s-a produs evenimentul. Este foarte important să sunăm la 112 numai dacă avem o urgenţă, astfel putem salva vieţi.

• Cristina PÎRVU

Niciun comentariu: